1
Ubezpieczenie CARGO (mienia w transporcie)
Ubezpieczenie CARGO chroni przed stratami finansowymi wynikającymi z uszkodzenia, zaginięcia lub kradzieży ładunku w trakcie przewozu. Ochroną można objąć mienie przewożone w transporcie samochodowym, morskim, kolejowym, lotniczym i środkami żeglugi śródlądowej. Ubezpieczenie działa zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym.
Adresaci ubezpieczenia
Ubezpieczenie CARGO może przyjąć następującą formę:
- polisy jednostkowej – dedykowane dla firm, które przewożą towary sporadycznie i chcą ubezpieczyć konkretne przesyłki
- polisy obrotowej – przeznaczone dla firm regularnie transportujących towary, zapewniającą ochronę dla wielu przewozów w określonym czasie, co upraszcza formalności i może być bardziej opłacalne
Co obejmuje ubezpieczenie CARGO?
- Uszkodzenie, zniszczenie lub utrata towaru podczas transportu
- Kradzież, rozbój, napad na ładunek
- Zdarzenia losowe takie jak: pożar, eksplozja, zalanie
- Szkody wynikające z wypadków drogowych, kolejowych, lotniczych lub morskich
- Ochrona podczas załadunku i rozładunku
Zakres ubezpieczenia CARGO - transport krajowy
- W ramach ubezpieczenia CARGO rozróżniamy trzy warianty zakresu ochrony ubezpieczeniowej:
- Zakres podstawowy – obejmuje zdarzenia losowe, wypadek środka transportu, udział ładunku w awarii wspólnej / kosztach ratownictwa / zderzeniu z obopólnej winy oraz kradzież będącą następstwem wypadku środka transportu.
- Zakres rozszerzony – obejmuje to co zakres podstawowy + szkody powstałe na skutek: kradzieży z włamaniem, rabunku oraz kradzieży łącznie ze środkiem transportu.
- Zakres pełny – wszelkie zdarzenia, za wyjątkiem wyłączonych w OWU - ochrona „All Risks”.
Zakres ubezpieczenia CARGO - transport międzynarodowy
- Transporty międzynarodowe zazwyczaj ubezpieczane są w oparciu o Insytutowe Klauzule Ładunkowe (Institute Cargo Clauses), powszechnie stosowane na całym świecie przez ubezpieczycieli, handlowców, eksporterów i importerów.
- Instytutowe Klauzule Ładunkowe C 1/1/09 – zawierają najwęższy zakres ochrony. Obejmują one m.in. ryzyko utraty lub uszkodzenia ładunku w wyniku pożaru, wykolejenie, wywrócenia czy też wybuchu środka transportu, w którym znajdował się towar.
- Instytutowe Klauzule Ładunkowe B 1/1/09 – zawierają średni zakresem ochrony. Oprócz tego co w klauzulach C, zawierają one również ryzyko uszkodzenia lub utraty towaru w wyniku: uderzenia pioruna, trzęsienia ziemi, zatopienia wodą morską, rzeczną lub jeziorną, wypadnięcie za burtę pojazdu w czasie załadunku i rozładunku itp.
- Instytutowe Klauzule Ładunkowe A 1/1/09 – zawierają najszerszy zakres ochrony "All Risks", obejmujący ubezpieczenie towaru w przypadku utraty lub uszkodzenia, poza wyłączeniami takimi jak: ubytki naturalne ładunku, ukryte wady towaru lub jego naturalne właściwości.
Czego nie obejmuje ubezpieczenie CARGO?
- wszelkiego rodzaju broni i amunicji
- materiałów niebezpiecznych ADR z klasy I (wybuchowe) i VII (promieniotwórcze)
- przesyłek pocztowych
- odpadów (w tym komunalnych)
- mienia uszkodzonego i przeterminowanego na dzień przyjęcia do ubezpieczenia
- zwłok i szczątków ludzkich
- rzeczy przeznaczonych do sprzedaży w ramach handlu obwoźnego
- szkód powstałych na skutek niewłaściwego opakowania, oznakowania albo nieprawidłowego rozmieszczenia lub zamocowania
Możliwe rozszerzenia ochrony CARGO
- ryzyka polityczne i strajkowe
- akty terrorystyczne
- przejściowe składowanie
- koszty transportu mienia (przewoźne)
- kluazula ubezpieczalnego interesu
- spodziewany zysk lub koszty handlowe
- podatek od towarów i usług VAT
- należna akcyza
- cło (w transporcie międzynarodowym)
- szkody podczas ekspozycji towaru podczas wystaw i targów
Szukasz ofert ubezpieczenia CARGO dla swojej firmy?
Skontaktuj się z nami i poznaj najlepsze na rynku rozwiązania w tym zakresie.
faq
Popularne pytania Klientów
Koszt polisy zależy m.in. od typu przewożonego mienia, rodzaju transportu, wnioskowanego zakresu ochrony czy też wartości ładunku.
Średnia stawka dla polis obrotowych wynosi około 1,25‰–3,50‰, a dla polis jednostkowych około 5‰ wartości ubezpieczanego transportu.
W przypadku ubezpieczenia jednostkowego konieczne jest zgłoszenie każdego transportu osobno.
Natomiast w przypadku ubezpieczenia obrotowego zgłoszenia można dokonywać zbiorczo lub według ustalonych zasad, co upraszcza formalności.
Nie, ubezpieczenie można zawrzeć jedynie przed rozpoczęciem transportu.
Tak, ochrona ubezpieczeniowa obejmuje także załadunek, rozładunek, oraz tymczasowe składowanie, jeśli jest ono etapem transportu.
Tak, zdecydowanie warto.
Polisa OC przewoźnika chroni interesy przewoźnika, a nie właściciela ładunku. Dodatkowo jej zakres jest często ograniczony (np. limity odpowiedzialności, brak ochrony w przypadku siły wyższej). Polisa Cargo zabezpiecza pełną wartość Twojego towaru.
Ubezpieczenie cargo może być zawarte przez spedytora, który otrzymał zlecenie na spedycję ładunku oraz jego ubezpieczenie.
W takim przypadku ubezpieczonym w umowie ubezpieczenia będzie właściciel ładunku, lub inna wskazana przez właściciela osoba uprawniona do odszkodowania, nie może natomiast być nim spedytor.
Suma ubezpieczenia zazwyczaj opiera się na wartości towaru wskazanej przez właściciela i może obejmować dodatkowe koszty, takie jak fracht, cła czy inne opłaty transportowe. Jej precyzyjne określenie jest kluczowe, by uniknąć niedoubezpieczenia i zapewnić pełne pokrycie ewentualnych strat.
Tak, istnieje możliwość objęcia ochroną ubezpieczeniową towarów łatwo psujące się podczas ich transportu.

Dlaczego my?
Powody dla których warto.
Rzetelna analiza potrzeb Twoje firmy
Dokładnie przeanalizujemy specyfikę Twojej działalności, zidentyfikujemy ryzyka oraz potrzeby, aby przygotować najlepszą dla Twojej firmy ochronę.
Szybka komunikacja i dyspozycyjność
Działamy sprawnie, zapewniając prostą i efektywną komunikację.
Bezpłatne porównanie ofert
Pozyskamy i wynegocjujemy dla Ciebie oferty z całego rynku krajowego (i europejskiego, jeśli to konieczne), dostosowując polisę do specyfiki Twojego biznesu.